Dlaczego nagranie kursu tyle trwa? Oraz wakacje z Javą

Cześć!

Witaj w #7 odcinku podcastu PRB – „Dlaczego nagranie kursu tyle trwa? Oraz wakacje z Javą!”. W tym tygodniu 130% realizacji planu i jednocześnie tylko 70% mocy przerobowych – czuję, że jeszcze się rozpędzam! 🙂

Co dziś omówimy?

  • Koniec modułu EAI#10
  • Dlaczego nagranie kursu tak długo trwa?
  • Wakacje z Javą
  • Enum, rolki itp. – czyli nowe wpisy na blogu
  • Co nowego odkryłem, czym się interesuję i co czytam?

Aktywności na blogu

Ostatnie dni obfitują w sporo nowych treści. I bardzo dobrze! Cieszę się, że wreszcie udało się usprawnić ten proces i ruszyć kilka pomysłów, które zbyt długo leżały w backlogu 😉

Jako człowiek🧍, jestem zwierzęciem 🐿️, ssakiem, istotą ożywioną? – Czy może jeszcze czymś innym? Może jestem programistą? Albo rodzicem 🤰, bądź dzieckiem 👶?

Na bazie wpisu powstało też sporo mikrotreści w formie krótkich nagrań wideo. Duży, dobrze przygotowany merytoryczny wpis wymaga naprawdę bardzo dużo wysiłku i czasu, żeby go dopracować – dlatego szkoda, by było nie wykorzystać go. Nowe nagrania już niedługo dostępne na https://www.instagram.com/stormitpl/reels/ oraz https://www.tiktok.com/@stormit.pl

  • Java Enum – typowo techniczny wpis, który rozszerza bazę materiałów z kursu java.

W tym materiale przedstawię Ci typ wyliczeniowy, czyli tzw. enum. Jeżeli chcesz zapewnić bezpieczeństwo typu w czasie kompilacji oraz uniknąć przekazywania niechcianych wartości do parametrów, to zachęcam Cię do zapoznania się z tym materiałem. Pokażę Ci jak korzystać z enumów i w jaki sposób czerpać z nich korzyści, aby uniknąć powyższych rozterek.

No właśnie – kurs java 🙂 Wracamy do wpisów w ramach tego cyklu. Niektóre z nich były opublikowane już 5-6 lat temu… Dlatego warto je odrobinę odświeżyć.

Co nowego odkryłem, czym się interesuję i co czytam?

Tym razem w ręce wpadła mi książka „Co nas nie zabije” Scotta Carneya o metodzie Wima Hofa

Jeszcze nie skończyłem jej czytać – ale już teraz zrobiła na mnie niezłe wrażenie. Wim Hof znany jest jako „Człowiek lodu” (Iceman) ze względu na swoje zastanawiające wręcz umiłowanie do ekstremalnego zimna 🙂 Zimny prysznic – rozumiem – ale to, co on robi, wykracza już poza moje pojęcie…

W dużym skrócie można powiedzieć, że książka opowiada o tym, jak nasz gatunek przez wygody, którymi się obecnie otaczamy, oderwał się od swojej natury, a przez to nasz organizm nie wie, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i zwyczajnie głupieje… Zaczyna się ciekawie – na tyle, że książkę zabieram ze sobą na urlop!

Koniec EAI#10 – „Wzorce projektowe i architektura oprogramowania”

W tym tygodniu z dumą zakończyłem prace nad 10. już modułem z programu Efektywne Aplikacje Internetowe aka EAI.

Moduł to „Wzorce projektowe i architektura oprogramowania”.

Wzorce Projektowe

Kilka słów o samych wzorcach i czemu warto się nimi zainteresować:

  • To uniwersalne i sprawdzone w praktyce rozwiązanie często pojawiających się, powtarzalnych problemów projektowych
  • Wzorzec jest opisem rozwiązania, a nie jego implementacją – czyli zamiast skupiać się na funkcjonowaniu poszczególnych elementów, stanowi abstrakcyjny opis zależności między klasami i obiektami
  • Wprowadza pewną standaryzację kodu oraz zwiększa jego zrozumiałość, wydajność i niezawodność
  • Może przyspieszyć proces rozwoju oprogramowania przez dostarczenie wypróbowanych rozwiązań dla problemów, które mogą nie być oczywiste na początku procesu projektowego

Moduł wprowadza w świat wzorców projektowych – zaczynamy od drobnego wprowadzenia i standardowo już przechodzimy do przykładów, które później implementujemy też w naszej aplikacji. Aplikacja 100Ideas – całkiem nieźle się już rozrosła i powoli zaczynam myśleć, czy nie opublikować jej jako całkowicie niezależny produkt.

Moduł jest spory 🙂 Właściwie większość modułów EAI mogłoby stanowić osobny program – wiedzy jest tutaj pod dostatkiem. Jednak, żeby zostać programistą, trzeba takich klocuszków poznać też całkiem sporo – dlatego EAI starałem się ułożyć tak, by po jego przejściu kursant z powodzeniem mógł dołączyć do projektu informatycznego i realizować założone cele.

Czyli program nie tylko uczy programowania w Javie, ale daje też solidne podstawy jak odnaleźć się w projektach IT.

Dlaczego nagranie kursu tak długo trwa?

Prace nad EAI trwają już całkiem długo… Można by wręcz zadać pytanie – dlaczego to tyle trwa?

No dobra, to rozłóżmy taki cykl pracy nad programem na drobne i zobaczmy, co tyle zajmuje.

Pomijam tutaj tematy związane z pracą nad całym programem i skupiam się tylko i wyłącznie nad wycinkiem tego – czyli nad jednym modułem. Prace nad całym programem, połączone z marketingiem byłyby jeszcze bardziej rozbudowane.

Co w takim razie trzeba mieć, żeby nagrać jeden moduł programu?

  1. Wiedza na dany temat – doświadczenieTo duży temat i rozbiję go jeszcze na drobne.Nie przygotowuję materiałów na temat, na którym się zwyczajnie nie znam… Nie muszę być w nim ekspertem światowej sławy – ale muszę jednak całkiem dobrze się orientować – ostatecznie co za wartość będzie z materiałów przygotowanych przez osobę, która się nie zna na tym temacie?Także pierwszy i najbardziej czasochłonny punkt to doświadczenie. W moim wypadku już kilkanaście lat komercyjnego doświadczenia w Javie.Ale powiedzmy, że to już jest i nie będziemy tego uwzględniać w bezpośrednich obliczeniach.
  2. Wstępne przygotowanie materiałówNawet jeżeli znam jakiś temat – to do gotowego modułu jeszcze bardzo daleka droga…Kolejny krok to wstępne przygotowanie treści materiałów. Muszę się zastanowić, co tak naprawdę chcę przekazać, do kogo adresuję przekaz, jakie obiekcje i problemy może mieć kursant itp.Tutaj powstaje agenda modułu, wstępny zakres oraz znaczna część materiału, przykładów i zadań.Na koniec mamy dość surowy materiał – który można by np. wykorzystać podczas rozmowy z kolegą, ale do sprzedaży zdecydowanie się nie nadaje ;)Ten etap zajmuje zazwyczaj x4 do x7 – czyli na około jedną godzinę docelowego materiału trzeba poświęcić około 4-7 godzin produktywnej pracy (liczę samą pracę głęboką, przerwy się nie liczą…).
  3. Dopracowanie oraz szlifowanie materiałówPodczas tego etapu dostosowuję materiały już pod konkretne wymagania programu. Powstają tutaj odpowiednie slajdy z podziałem na tematy, reszta zadań oraz przykładów.Wcielam się też w rolę przyszłego kursanta i samodzielnie przechodzę kilka razy przez program – szukając jednocześnie ewentualnych wątpliwości, czy nieścisłości.Moim celem jest przeprowadzenia kursanta z punktu A, do B – gdzie B jest jednoznaczne z opanowaniem tematu w praktyce przy możliwie zminimalizowanym wysiłku – dlatego też na tym etapie odrzucam wszystkie nadmiarowe rzeczy. Muszę przyznać, że jest to dla mnie wyzwanie, bo najchętniej opowiedziałbym o wszystkim, ale wtedy materiały są zbyt przytłaczające.Podczas takiego szukania dziury w całym – zaglądam do dokumentacji oraz robię własne testy, żeby upewnić się, jak coś działa pod spodem. Jest to wiedza, która zazwyczaj nie przydaje się podczas codziennej pracy z daną technologią – ale jednak przygotowując materiały szkoleniowe, trzeba zejść bardzo głęboko, żeby zwyczajnie nie palnąć gdzieś gafy…Jeżeli chodzi o czas spędzony na tym etapie – to również około x4 do x7.
  4. Korekta materiałówSkoro materiały są już wstępnie gotowe to czas poddać je korekcie.Tutaj szukamy jeszcze różnego rodzaju literówek, nieścisłości itp.Zdarza się, że coś trzeba jeszcze dopracować, usunąć albo skrócić.Czas to x1 – x3.
  5. Nagranie materiałówWreszcie czas na nagranie! Także wskakuję w nową koszulę, zamykam okna, żeby pozbyć się wszelkich hałasów i lecimy z nagrywaniem :)Staram się nagrywać po kilka lekcji jednocześnie, żeby zoptymalizować przygotowania – czyli typowa praca w blokach czasu.Tutaj jednak też nie można przesadzić i nagrać jednocześnie zbyt dużo – bo jednak po tak intensywnej pracy bardzo szybko przychodzi zmęczenie i zwyczajnie dalsze nagrywanie wiązałoby się z obniżeniem jakości.Przed docelowym nagraniem przeglądam jeszcze materiały, ćwiczę niektóre fragmenty itp. Czasem zdarza się też, że część nagrania trzeba powtórzyć, bo coś nie poszło zgodnie z planem.Ostateczny czas tutaj to około x3 – x4.
  6. Montaż materiałówTen etap całe szczęście od jakiegoś czasu nie jest już bezpośrednio na moich barkach :)Jednak czas, który trzeba na to uwzględnić – to znowu około x4.
  7. Publikacja materiałów na platformie edukacyjnejPo montażu – można już zabrać się za publikację wszystkie materiałów na naszej platformie edukacyjnej.

To dlaczego to tyle trwa?

Bo jeżeli chcemy zachować odpowiednią jakość – to nie ma drogi na skróty. Wiele z tych kroków można by przyspieszyć lub nawet całkiem z nich zrezygnować – z tym że kursanci byliby na tym stratni.

Wychodzę z założenia, że lepiej, żebyśmy my – jako zespół StormIT – teraz poświęcili więcej czasu na ich przygotowanie, bo później będzie to zwyczajnie procentowało.

🤖 Wakacje z Javą! 🌴🎒🍹

W tym tygodniu oficjalnie też rozpocząłem akcję promocyjną programu KierunekJava.pl, czyli również EAI – pod hasłem WAKACJE Z JAVĄ!

W dużym skrócie – do końca wakacji, czyli do końca sierpnia 2022 zbieramy osoby do nowej grupy kursowej.

Jeżeli interesuje Cię ten temat, zapisz się na listę – https://kierunekjava.pl/zacznij niedługo przyjdzie więcej informacji

Koniec

Na dziś to tyle – dzięki za wszystko i do usłyszenia już za dwa tygodnie. W najbliższym tygodniu nie będzie publicznego podsumowania, bo planuję spędzić ten czas na urlopie z rodziną.

Pozdrawiam,

Tomek

No comments
Share:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.