Jak wydam #10_000 PLN na nowy projekt i co Ty z tego możesz mieć?

O Autorze

Tomasz Woliński to programista – przedsiębiorca oraz autor bloga StormIT.pl, prywatnie mąż i dumny podwójny tato mieszkający w Gdańsku z zamiłowaniem do podróży i różnego rodzaju wyzwań

Edukacja i pochodzenie:

  • mała wioska przy granicy Polska – Rosyjskiej
  • wyjazd na studia do Gdańska (i tak już zostało…)
  • Politechnika Gdańska Informatyk – mgr inż.

Doświadczenie zawodowe

  • Szybkie rozpoczęcie pracy zawodowej podczas urlopu dziekańskiego po 2 roku studiów
  • Liczne projekty jako programista (PHP, Java) najpierw stacjonarnie później zdalnie
  • różne role projektowe: programista, architekt, team leader
  • Trener programowania
  • Zdalnie w ramach KierunekProgramista.pl
  • Stacjonarnie w ramach bootcampów infoShare Academy
  • Wsparcie rekrutacji
  • Podcast SprawnyProgramista
  • Java Od Podstaw
  • Blog programistyczny StormIT.pl 
  • LinkedIn

Podcast ProgramistaRobiBiznes 

Jakie jest moje dlaczego?

  • Dzielenie się wiedzą oraz popularyzacja przedsiębiorczości wśród programistów
  • Rozwój własny oraz chęć dotarcia do osób o podobnych zainteresowaniach

Jak to będzie wyglądało?

  • StormIT.pl cały czas pozostaje w centrum moich głównych zainteresowaniach, natomiast w ramach ProgramistaRobiBizneschcę dzielić się swoimi doświadczeniami, błędami oraz pomysłami – zapleczem tego co robię dla StormIT.pl 
  • Domena ProgramistaRobiBiznes.pl
  • Newsletter

Projekt 10k

Pierwszy praktyczny projekt publikowany w ramach ProgramistaRobiBiznes

  • Dlaczego 10k?
    • Przeznaczam na ten projekt 10 000 PLN
    • Jednym z długoterminowych celów jest 10 000 osób

Założenia projektowe

  • Przeznaczam na ten projekt 10 000 PLN (głównie marketing)
  • Mamy ograniczony horyzont czasowy – końcówka września 2021
  • Pomijamy koszt mojej pracy
  • Wnoszę do projektu całe moje know-how oraz zasoby (serwery, blog, współpracownicy, aktualnie wykorzystywane płatne systemy itp.)
  • Założenia mogą się zmienić, to jest tylko punkt wyjścia

Cele projektowe

  • Długoterminowe
    • Budowanie społeczności osób zainteresowanych programowaniach w ramach marki StormIT (początkujących oraz już bardziej zaawansowanych)
    • Budowanie bazy płatnych produktów o możliwie najwyższym poziomie merytorycznym np. KierunekProgramista.pl i StormIT.pl/java-od-podstaw
  • Krótkoterminowe
    • Przygotowanie do otwarcia produktu Java Od Podstaw (wrzesień 2021)
    • Zebranie w miarę możliwości dużo osób potencjalnie zainteresowanych nauką Javy
  • Cele S.M.A.R.T
    • Skonkretyzowany (ang. Specific)
    • Mierzalny (ang. Measurable)
    • Osiągalny (ang. Achievable)
    • Istotny (ang. Relevant)Określony w czasie (ang. Time-bound)
  • 3 poziomy
    • Cel dzielimy na 3 poziomy: prosty, średni i trudny
    • Osiągniecie 3 poziomu, to realizacja głównego celu w 100%
    • Poziom 2 to osiągnięcie go w okolicach 30% – 40% (umownie)
    • Natomiast poziom 1 to realizacja 10% całego celu. Też umownie – ponieważ pierwsze % są zazwyczaj trudniejsze. 🙂
  • Cele
    • Skupiamy się na pierwszym poziomie
      • Osiągnięcie przynajmniej 1000 subskrybentów na YouTube oraz 1000 obserwujących na Facebook oraz 500 obserwujących na Instagram
      • Osiągnięcie łącznie w sierpniu i wrześniu 30 000 unikatowych odbiorców na blogu wg Google Analytics
        • marzec (14680) – ale już maj (9874!) i czerwiec (9870)
        • Skonkretyzowany, Mierzalny, Osiągalny, Określony w czasie
        • Pośrednio istotny (przekucie odwiedzających w subskrybentów)
      • Osiągnięcie 2500 osób zainteresowanych nauką Javy na liście mailowej
        • Bardzo istotny cel
        • Ilość odpowiednich osób na liście w połączeniu ze wskaźnikiem konwersji bezpośrednio przekłada się na ilość sprzedanych produktów
      • Osiągnięcie przychodu ze sprzedaży programu na poziomie przynajmniej 40000 PLN 
        • Bardzo istotny cel z punktu widzenia rentowności całego projektu
        • Czy jest osiągalny rozważymy w kolejnych krokach
  • Wskaźniki pośrednie
    • zasięg postów
    • ilość reakcji w SM
  • Realizacja poszczególnych zadań
    • Wszystkie cele powinny zostać zrealizowane do końca września bieżącego roku
    • Czas na realizację projektu to około 8 tygodni, jednak będzie on skutecznie uszczuplany przez moje inne aktywności: praca zawodowa, rodzina, urlop itp.
    • Szacowanie wg 3 wskaźników – czy mój cel jest osiągalny?
      • Szacując zawsze „coś” zakładamy
      • Uda się lub nie uda się?
      • Jak bardzo się uda? Lub jak bardzo się nie uda? 🙂
      • Bazujemy na dotychczasowych doświadczeniach i wynikach naszych oraz innych osób
      • Ja lubię określić prawdopodobieństwo zdarzeń
  •  Poziomy
    • 1 Min
      • Zakładane minimum
      • Pojawiły się problemy, raczej szło nam gorzej niż lepiej
      • Jednak jeżeli osiągniemy ten próg, to można przyjąć, że wszystko jest w normie
      • Jeżeli go nie osiągniemy, to poważnie trzeba zastanowić się nad swoimi założeniami lub działaniami, które zostały podjęte (lub nie)
    • 2 Opt
      • Optymalny scenariusz
      • Opcja środkowo – czyli pojawiały się problemy, które jednak w znaczący sposób nie wpłynęły na realizację naszego planu
    • 3 Max
      • Opcja optymistyczna
      • Wszystko poszło zgodnie z planem lub podjęliśmy dodatkowe działania, które pozwoliły osiągnąć cel
      • Jeżeli przekroczymy cel, to możemy cieszyć się z bonusowej wartości
      • Jeżeli przekroczymy go bardzo mocno, to może założenia były błędne?

To samo podejście można wykorzystać do szacowania pracochłonności danego zadania. Wtedy jednak opcja max – będzie maksymalnym czasem, jaki powinna zająć nam realizacja zadania

Jak osiągnąć cel? – na czym się skupić?

  • Cel związany ze sprzedażą jest zbyt odległy i mam tylko jedną szansę, by go osiągnąć => potrzebuję czegoś innego!
    • Skupię się na liczbie osób potencjalnie zainteresowanych produktem na liście mailowej
    • min/opt/max => 1428/1666/2500
    • Mierzę ambitnie w 2500
      • i zgodnie z taką wartością będę planował swoje działania
      • jeżeli coś nie wyjdzie, to zostaje jeszcze opcja opt i min
  •  
  • Czas ucieka!
    • 8 tygodni na pozyskanie 2500 osób
    • 313 tygodniowo
    • a 44 dziennie!! – a ja od rana tylko piszę…

Jakie działania planuję podjąć?

  • Cotygodniowy webinar
    • Cykliczne raz na tydzień spotkanie live poświęcone tematyce programistycznej
    • Promocja spotkania organiczna (blog i SM) oraz płatna (reklamy FB)
    • Angażowanie społeczności podczas spotkania oraz przed i po wydarzeniu np. przez głosowanie na kolejne tematy
    • Możliwość promowania zapisów na spotkanie oraz samego nagrania
  • Dedykowany mailing KierunekJava.pl 
    • Dodatkowe materiały zachęcające do zapisania się na listę
    • Materiały uzupełniające do spotkań np. kod źródłowy prezentowanej aplikacji
    • Dodatkowe merytoryczne materiały np. Java cheat sheet
  • Aktywne działania w ramach social mediów
    • Stąd w założeniach pojawiły się cele związane z SM
    • Cykliczne treści
    • Merytoryczne wpisy
    • Quizy, ankiety, pytania
    • Zaplecze – dzielenie się procesem
  • Wpisy blogowe nastawione na SEO
    • Przygotowanie merytorycznych wpisów o tematyce analogicznej do spotkań online, jednak w odrobinę innej formie i z dodatkowymi treściami
    • Długofalowe działania, których efektów raczej nie będzie widać do września, jednak jest to zgodne z moimi długoterminowymi celami
  • Projekt ProgramistaRobiBiznes 
    • Zaplecze – dzielenie się procesem
    • Dotarcie z przekazem do całkowicie nowych osób
  • Nie jest to już mój pierwszy raz
    • Doświadczenie w ramach sprzedaży KierunekProgramista.pl oraz JavaOdPodstaw
    • Rozpoznawalność / marka osobista 
    • Doświadczenie w programowaniu oraz przekazywaniu wiedzy (kursy, bootcampy, szkolenia)
    • Do rozpoznawalności gwiazd branży jeszcze mi daleko 🙂

Moje wątpliwości i potencjalne problemy

  • Skala przedsięwzięcia
    • Jeszcze nigdy nie robiłem tak dużego otwarcia
    • Widmo „przepalania” 10 000 PLN oraz 2 miesięcy intensywnej pracy, też nie jest…
  • Nie wiem jak duża jest moja potencjalna grupa docelowa
    • Jeszcze nigdy nie dotarłem do tak dużej ilości osób i to w tak krótkim czasie
  • Ograniczony czas
    • Do okienka sprzedażowego, którego nie da się (i nie będę chciał) przesunąć
    • Dodatkowe aktywności, z których też nie da się/nie będę chciał zrezygnować
  • Wątpliwość związana z ceną produktu
    • Nie mam najmniejszej wątpliwości co do jakości produktu. Sam go ostatecznie przygotowałem.
    • Jestem wręcz przekonany, że dostarcza on wartość wielokrotnie przewyższającą dotychczasową cenę
    • Jednak zawsze pozostaje wątpliwość związana ze sprzedażą
      • Czy aby nie za dużo? Ostatecznie to są ich ciężko zarobione pieniądze
      • Czy aby nie za mało? Bo wtedy będzie ciężko długoterminowo utrzymać jakość
      • Czy aby jestem godzien? – czyli syndrom oszusta
        •  
  • Wątpliwość związaną z dzieleniem się moim procesem
    • Czy powinienem to upublicznić, czy może jednak nie?
    • A co jak ktoś z konkurencji wykorzysta moją wiedzę?
    • A co jak ktoś poczuje się urażony?
    • Ostatecznie jednak niejako na próbę zdecydowałem się upublicznić te materiały
    • Zależy mi dostarczaniu wartościowych treści, a wierzę, że takie podejście długoterminowo się obroni
    • Jeżeli podoba Ci się takie podejście i widzisz w tym wartość, daj mi proszę znać.

Podsumowanie

Projekt – ProgramistaRobiBiznes.pl

  • Dzielę się procesem jak budować biznes online na mojej działalności programistycznej w ramach stormIT.pl 
  • Projekt – 10k
    • 10 000 PLN na marketing
    • docelowo 10k osób w SM i na start 1k
  • Otwarcie sprzedaży produktu „JavaOdPodstaw” – wrzesień 2021

 

 

 

 

 

No comments
Share:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.